"İletişim Becerileri" Dersi Olmalı

İletişim; anlamak, anlaşılmak ve anlaşmaktır.

Peki, kolay gibi görünen bu üç kelimenin altını doldurmak, hakkını vermek, uygulayabilmek o kadar kolay mıdır? Nasıl olsa herkes iletişimi bilir, öyle değil mi?



Onun için zaten hiçbir okulda insanlarla nasıl daha iyi iletişim kurabileceğimize yönelik herhangi bir ders alınmasına ya da verilmesine gerek yoktur. Herkes konuşmayı bilir, herkes laf söylemeyi bir şekilde öğrenmiştir. Herkes duygu ve düşüncelerini ifade etmeyi becerebilir? Öyle değil mi?

Pek de sanmıyorum. Eğer öyle olsaydı bu kadar basit iletişim sorunlarıyla ve bu sorunların yarattığı sonuçlarla bu kadar fazla karşılaşıyor olmazdık.

Bir de bu gözle izleyin:

Örneğin televizyon haberlerine bakın, ne demek istediğimi bir de haberlere “insanlar arasındaki iletişimsizlik sorunları” gözüyle bakarak anlamaya çalışın. Ne demek istediğimi biraz daha iyi anlayacaksınız.

Ben eğitim hayatım boyunca “iletişim becerileri” dersi almadım. Okumayı yazmayı, sayıları saymayı, toplamayı çıkarmayı okulda öğrendim ama örneğin kendini tanımayı, başkalarını anlamayı, başkalarıyla anlayabilmeyi öğreten bir dersim olmadı.

Üniversitede “medya” ve “habercilik” eğitimi aldım ama “iletişim becerileri” dersi almadım. Psikoloji, sosyoloji, sosyal psikoloji dersi aldım ama arkadaşlarımla nasıl konuşacağımı, ebeveynlerimle nasıl iletişim kuracağımı, çevremdekilerle nasıl ilişkiler geliştireceğimi bir ders olarak görmedim.

Kitle iletişimini öğrendim ama insan insana iletişim boyutu nedense her yerde olduğu gibi orada da yoktu.

Gazetecilik, sinema, televizyon, halkla ilişkiler vardı ama kişinin içsel iletişimi, grup iletişimi, örgüt iletişimi, ekip çalışması, toplumsal ilişkiler, insan davranışı olmasını arzu ettiğim düzeyde ya da benim bu yazıda kast ettiğim seviyede bulunmuyordu.

İletişim becerilerinden şu ya da bu şekilde söz ediliyordu belki ama satır arasında, konu başlığı düzeyinde ya da kazandırılması gereken dolaylı beceriler bağlamında…

Şanslıysanız o başka…

Eğer çevrenizde; ailenizde, okulunuzda, yakınlarınız arasında insanlarla iyi iletişim kurabilmeyi becerebilen birileri varsa gerçekten kendinizi şanslı saymalısınız. Çünkü onlardan örnek alıp siz de onlar gibi davranabilirsiniz. Onların teknik ve taktiklerini taklit edebilirsiniz. Çoğu insan da böyle öğreniyor iletişim becerileri…

Peki ya yoksa?

Örneğin televizyonda da iletişim becerilerinin nasıl olması gerektiği üzerine bir şeyler göremiyorum. İsterseniz siz de topluma “örnek” olması gereken herkesin izleyebildiği televizyon kanallarımızda nasıl iletişim becerilerinin ve insan ilişkilerinin örnek gösterildiğine bir de bu gözle bakın.

Çocuklarımızın televizyondan bakarak taklit edeceği, örnek alacağı, uygulayacağı iletişim becerileri ve ilişki biçimleri neler? Ne öğretiyoruz çocuklarımıza, gençlerimize?

Onlar acaba televizyonda anlatılan iletişim becerilerini ve ilişki biçimlerini doğru “okuma” ya da “okuyabilme” becerisine sahipler mi?

Oradan alacakları örneklerle iyi bir iletişimci olabilirler mi?

Pek de sanmıyorum.

SONUÇ

Sonuç olarak şunu söylemek istiyorum: İlkokuldan başlayarak çocuklarımıza, gençlerimize iletişim becerileri konusunda dersler vermeliyiz. Üniversitelerimizde bu dersler devam etmeli. İnsan insana iletişimi konu almalıyız. Hatta yurt dışında olan örnekleri gibi iletişim fakültelerimize bireyler arası iletişimi konu alan bölümler açmalıyız.

İletişim varsa her şeyi çözebiliriz, yoksa nasıl bir arada yaşayabiliriz?

Ne dersiniz?


---

Prof. Dr. Erkan Yüksel16 Mart 2021

https://www.akademikakil.com/iletisim-becerileri-dersi-olmali/erkanyuksel/